30 LET v energetice

projděte si náš příběh

ŠKO-ENERGO je klíčovým dodavatelem ekologicky šetrných a ekonomicky výhodných energií pro Škoda Auto i tepla pro město Mladá Boleslav.

Zajímavosti, videa a soutěže

Zobrazit vše

Novinky

Staň se hrdinou našeho videa!

Články

Již 30 let jsme v tom spolu

JSME ŠKOENERGO

hero-slide-1

Máme na starost komplexní energetický management Škoda Auto a teplo pro více než 14 tisíc mladoboleslavských domácností. Pro automobilku nezajišťujeme pouze teplo a elektřinu, ale v naší gesci jsou i dodávky zemního plynu, průmyslové, pitné, chladící a demineralizované vody, provádíme čištění a odvádění odpadních a povrchových vod, provozujeme a udržujeme všechny energetické sítě a infrastrukturu pro e-mobilitu a poskytuje kompletní služby v oblasti zásobování energiemi.

Více o naší historii

Content 2
2aa6a0f7-8588-42bc-adf4-a4de44b7cdf7

Tomáš Kubín

jednatel

"Zdrojem veškerého úspěchu společnosti jsou její zamstnanci. Odbornost, silný vztah k profesi, zájem a ocota systematicky se rozvíjet jsou tím, co u svých kolegů oceňuji. Všichni jsou odborníky na svém místě. Jsem pyšný na tože mohu být součástí kolektivu ŠKO-ENERGO."

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2003
2005
2006
2007
2008
2013
2015
2016
2017
2018
2019
2023
2024
2025

1995

1. července 1995 se zakládají se provozní společnost ŠKO-ENERGO, s.r.o. a finanční společnost ŠKO-ENERGO FIN, s.r.o. Jejich úkolem je zajistit spolehlivé, ekonomické a ekologické zásobování energiemi Škoda Auto a části mladoboleslavských domácností.

Chci vědět více

1996

Ve středu 14. srpna 1996 pokládáme základní kámen teplárny.

Ve stejném roce stavíme horkovodní kotel K40, který po dobu výstavby zajišťuje jistotu dodávek tepla pro závod i Mladou Boleslav. Je zahájena výstavba čističek odpadních vod z provozu lakoven, zaolejovaných vod a emulzí z mechanických provozů závodu Škoda Auto. V centrální kompresorové stanici instalujeme turbokompresor o výkonu 10 000 m3/h.

Chci vědět více

1997

Hned v lednu začínají zemní práce a betonáže základů nové teplárny. V Alstonu a Vítkovicích začínají s výrobou fluidních kotlů, Siemens zase s výrobou parních turbín. ŠKO-ENERGO přebírá od Škoda Auto vybraná energetická zařízení. Zahajujeme zkušební provoz čistící stanice odpadních vod z lakovny Z17A a měrných objektů odpadních vod Z23 a Z26. Do provozu uvádíme i nová zařízení chladící vody pro výrobní provozy Škoda Auto Z24 a E14A. V závodě Česana zahajuje provoz bezobslužná plynová výtopna. V závodě vrchlabí začínáme s výstavbou parního plynového kotle. 

1998

Postupně dokončujeme celou technologii nově budované teplárny. A nastal čas zprovoznit a uvést do zkušebního provozufluidní parní kotle K80 a K90 a výkonu 140t/hod., parní plynový kotel K70, obě parní turbíny a další zařízení teplárny. Ve Vrchlabí je uveden do provozu nový parní plynový kotel o výkonu 10 t/h.

Počátečním zdrojem pro teplárnu bylo černé uhlí. Palivový mix se však postupně přemeňoval. 

1999

Provoz teplárny ŠKO-ENERGO slavnostně zahajujeme 6. května 1999. Účastní se jí zástupci politické sféry a veřejné správy, našich vlastníků, dodavatelských společností a našich zaměstnanců. 

Projekt výstavby nové teplárny ŠKO-ENERGO byl v České republice zařazen jako pilotní projekt do programu Activities Implemented Jointly (AIJ) v rámci dohod Kjótského protokolu. Kjótský protokol je mezinárodní smlouva k Rámcové úmluvě OSN o klimatických změnách, ve které se průmyslové země zavázaly snížit emise skleníkových plynů. 

Máme postavenou chladicí věž Z6, hotovou přestavbu demineralizační stanice Z10, která je zdrojem upravené vody pro teplárnu i provoz lakoven v závodě Škoda Auto, i výstavbu čerpací stanice dešťových vod Z22. V hlavní rozvodně vysokého napětí E25, která propojuje přívodní linky 110 kV z STE se ŠKO-ENERGO a dále se Škoda Auto, zahajujeme výměnu vypínačů, odpojovačů a ochran pro zlepšení jistoty v zásobování.  

2000

Konečnou kolaudaci teplárny máme vyřízenou a trvalému provozu nic nebrání. Chadící stanice vody E14A rozšiřujeme pro nové provozy Škoda Auto.

V oblasti stlačeného vzduchu provádíme rekonstrukci řídicího systému v turbokompresoru TK4. Výpadky venkovní sítě nejen v teplárně už ochrání odpojovací program instalovaný v rozvodně 110 kV E25. 

2001

Uzavíráme dlouhodobou smlouvu s dodavatelem OKD Ostrava pro zásobování teplárny černým uhlím. Pro zlepšení hospodárnosti provozu teplárny doplňujeme chladicí věž o třetí buňku a pro čističku zaolejovaných vod Z25 budujeme nový chladicí systém. V demineralizační stanici Z10 doplňujeme technologie na úpravu kondenzátu. V kompresorové stanici E14 instalujeme nové turbokompresory TK6 a TK7 o výkonu 2 x 16 000 m3/hod. Ke sběru a zpracování technických dat nám začíná sloužit informační systém ENERGIS. 

2002

Ve spolupráci s VW Kraftwerk a firmou Astom necháváme zpracovat studii na zvýšení výkonu fluidních kotlů na 105 % a na spalování směsi černého a hnědého uhlí. Budujeme chladící věž 30, protože stávající nemaí dostatečnou kapacitu. Instalujeme zařízení na vibrodiagnostiku důležitých strojů v teplárně. Realizujeme opatření na snížení prašnosti provozu zauhlování. Dokončujeme rekonstrukci řídicího systému pro turbokompresory TK1 a TK2, rekonstrukci chladicí věže Z7 u E14 a rekonstrukci rozvodny v kompresorové stanici E5 v rámci návaznosti na převod soustavy VN Škoda Auto ze 6 kV na 22 kV.

2003

Optimalizujeme provoz fluidních kotlů na směs černého a hnědého uhlí v poměru 50:50. Na základě zkoušek na využití energetického obsahu separovaných olejů získáváme certifikát pro technologické palivo "olejová emulze ŠKO-ENERGO". Instalujeme vibrační monitorovací systém ADASH pro zlepšení prevence v oblasti údržby důležitých točivých zařízení.V objektu E14 zprovozňujeme novou stanici chladicí vody E14B pro novou svařovnu Škoda Auto. V Úpravně vody Bradlec rekonstruujeme topný systém s přechodem na plynový s výraznou energetickou úsporovou. 

2004

Zahajujeme trvalý provoz na směs hnědého uhlí a černého uhlí v poměru 60:40 a testujeme spalování biomasy v podobě peletek. Certifikovali jsme popílek jako stavební materiál. Pro zvýšení provozní jistoty v zásobování Škoda Auto elektrickou energií realizujeme nový rezervní přívod 22 kV z rozvodny STE Mladá Boleslav do E25. Budujeme nové horkovodní přípojky pro objekt Bondy Centra a oblast ve východní průmyslové zóně.  

2005

V hutních provozech přebíráme provoz vysokého napětí. Ve východní průmyslové zóně připojujeme nové odběratele tepla, konkrétně D+D, Faurecia a v oblasti Kosmonos Promus. Zlepšujeme mix hnědého a černého uhlí. Zkoušky spalování peletek jako příprava nového rpojektu jsou úspěšné. Zahajujeme obchodování s emisemi CO2 a vzhledem k projektu AIJ jsme obdrželi 700 000 povolenek ročně. Máme za sebou úspěšných 10 let naší činnosti. 

2006

Úprava třídiče popela na kotli K80 zlepšila možnost pro další zvýšení mixu uhlí. Po stejných úpravách dosahujeme poměru 80:20 na kotli K90. Realizujeme stavbu na příjem, dopravu a dávkování peletek z biomasy do kotlů. Postupně rekonstruujeme rozvodnu vysokého napětí 22 kV na E25. Navazujeme lepší spolupráci s magistrátem města a Centrotherm v oblasti zásobování obyvatelstva teplem. 

2007

Vzhledem k ukončení těžby na dole Lazy budou možné dodávky černého uhlí od OKD pro ŠKO-ENERGO do roku 2015. Proto hledáme jiné alternativy a řešíme možnosti dalšího zvyšování podílu hnědého uhlí. Představujeme první záměr na řešení deficitu ve výrobě elektrické energie v podobě nového bloku na hnědé uhlí. Zkušební provoz na biomasu probíhá úspěšně. 

2008

Cementujeme vodovodní potrubí průmyslové vody z Úpravny vody Bradlec pro zvýšení jeho životnosti. V objektu E14 stavíme šroubové kompresory 12 bar jako náhradu za dožitou kompresorovou stanici E10. Zahajujeme práce na novém zdroji pro závod Vrchlabí. Jednáme s firmou ĆEZ o možných dodávkách tepla z elektrárny Poříčí u Trutnova novým horkovodním potrubím. Horkovodní přípojka pro nové Technologické centrum Škoda Auto je hotová. V červnu 2008 došlo k explozi v teplárně, při které naštěstí nikdo nebyl zraněn.

2009

Zahájili jsme provoz nového horkovodního napaječe pro Technologické centrum Škoda Auto o výkonu 2,6 MWt. Touto investicí jsme vytvořili předpoklad pro připojení dalších objektů v centru města. Zahajujeme na zkoušku spalování peletek vyrobených z odpadního dřeva z provozů Škoda Auto. Na zauhlování instalujeme válcový drtič pro lepší zrnitost kvůli přechod na 100 procent hnědého uhlí. 

2010

Ověřujeme provoz kotlů na 100 procent hnědého uhlí. Vedle zavedeného splalování peletek z biomasy začínáme s peletizováním a spalováním odpadního dřeva z automobilky. Projekt ale zhruba po roce končí.

Dokončili jsme poslední etapu cementace vnitřního povrchu obou přívodních potrubí průmyslové vody z Úpravny vody Bradlec do závodu v délce pěti kilometrů. Její efekt spočívá ve výrazném prodloužení životnosti potrubí a snížení rizika vzniku poruch. 

2011

Investujeme do zlepšení bezečnosti práce a provozní jistoty. Modernizujeme řídicí systémy v infrastruktuře a u čerpací stanice dešťových vod ze Škoda Auto také zařízení zaměřené na bezpečnost a havarijní připravenost. Čistíme velkokapacitní nádrže na odpadní vody a opravujeme čerpadla pro listování kalů na stanici Z17A. Na stanici Z29 sanujeme nátokový bazén a repasujeme čerpadla pro přívalové deště. Měníme velkoplošné obrazovky pro sledování a řízení provozu teplárny.

2012

Od Škoda Auto přebíráme provozy energetického hospodářství všech tří českých závodů -  Mladá Boleslav, Vrchlabí a Kvasiny. je to zásadní krok, protože od této doby spravuje ŠKO-ENERGO kompletní energetiku automobilky. zároveň začínáme s rekonstrukcí výtopny a projektem horkovodních rozvodů ve Vrchlabí. ve spolupráci s Nadačním fondem Šance pro děti organizujeme 1. ročník regionální soutěže Boleslavsko hledá talent. 

2013

Rozšiřujeme horkovodní sítě v oblasti průmyslové zóny a do areálu Česana jih. Posilujeme vnitřní páteřní horkovody na výstupu z areálu automobilky do města. Zdojnásobujeme kapacitu trasy pro dopravu peletek do kotlů. Zahajujeme výstavbu nové kogenerační jednotky pro výrobu tepla a elektrické energie ve vrchlabském závodu. 

2014

Provádíme rozsáhlou revizi turbín v teplárně. Přebráme provoz údržby v Česaně. Kogenerační jednotku ve vrchlabí uvádíme do trvalého provozu. 

2015

Po dvaceti letech od založení je ŠKO-ENERGO stabilním, konkurenceschopným a regionálně významným podnikem, který zajišťuje komplexní energetické dodávky pro společnost Škoda Auto i teplo pro potřeby mladoboleslavských firem a obyvatel. 

V budce na komíně teplárny poprvé úspěšně hnízdí sokolí pár a komín ŠKO-ENERGO se tak stává nejvýchodnější českou průmyslovou stavbou obsazenou sokoly.

2016

Startujeme unikátní projekt umožňující ukládání elektrické energie prostřednictvím elektrokotle. Tento projekt, označovaný v zahraničí jako Power to Heat, je prvním v průmyslové energetice v České republice. Díky němu se ŠKO-ENERGO podílí na zajištění stability rozvodné sítě. 

2017

Chladicí věže 10 a 30 prošly celkovou opravou. Měníme regulátory obou turbín. 

Automobilka si vybírá ŠKO-ENERGO i za partnera v oblasti elektromobility, konkrétně v budování infrastruktury.

2018

U mladoboleslavského letiště zprovozňujeme první veřejnou dobíjecí stanici ŠKO-ENERGO. Ta je výsledkem spolupráce ŠKO-ENERGO s automobilkou i magistrátem a společné vize, aby se Mladá Boleslav stala inteligentním městem (smart city). Turbína a generátor TG90 procházejí generální opravou. Měníme vyzdívky a ocelové pláště popelového sifonu fluidního kotle K90 a VN ochrany bloku 90. 

2019

Zvýšením dávkování vápence a aplikováním primárních opatření deNOx snižujeme emise s ohledem na Přechodný národní plán ČR. Množství emisí SO2 je poloviční hodnotě oproti předchozímu roku. Víme, jak si poradit se stále četnějšími poklesy a krátkodobými výpadky v sítích vysokého napětí, které mají za následke výpadky řídicích systémů a robotických linek v provozech lakovny ve Škoda Auto. V mladoboleslavském závodě instalujeme USg zařízení, které je z hlediska svého využití jako krátkodobého záložného zdroje pro tak velký výkon pohonů a spotřebičů v průmyslovém závodě vůbec prvním v Evropě. 

2020

ŠKO-ENERGO slaví již 25 let na energetickém trhu. 

2021

Zahajujeme opravu vnitřní části naší 200m dominanty a instalujeme náhradní komín.

Probíhá intensifikace čistírny odpadních vod Z17 a montáž technologie na stanici výroby demineralizované vody Z10.

Vrchlabí se jako první závod v koncernu Volkswagen stává uhlíkově neutrálním, a to díky přechodu na bioplyn.

Podepisujeme PPA kontrakt na odběr větrné energie až ze slezské Moravice-Melč. Jedná se o vůbec první smlouvu tohoto typu v České republice. Ve spolupráci se společností Local Energies budujeme bateriové úložiště složené z lithium-železo-fosfátových baterií.

Pouštíme se do výstavby technologie pro záchyt HCl. Za projekt o rok později získáváme ocenění Křišťálový komín Teplárenského sdružení.

Certifikujeme EnMS a přecházíme na automatickou evidenci docházky zaměstnanců.

2022

Dokončujeme rekonstrukci komína, který dostává nový kabát i zvenčí.

Na stabilizaci přenosové soustavy se nově podílíme pomocí dvou kvalitativně odlišných způsobů regulace - mFRR- na turbogenerátorech a aFRR- na elektrokotli.

Dokončujeme reorganizaci jednotlivých týmů. Díky čemuž dochází také ke spojení dispečinků a vzniku oddělení Řízení dodávek energií, který nově zahrnuje dispečink, technickou bilanci, plánování výroby a spotřebu energií.

Oficiálně zaniká činnost finanční společnosti ŠKO-ENERGO FIN s.r.o., která po dobu 20 let zajišťovala financování investic a umožnila výstavbu takových zařízení jako byla například nová teplárna, kompresorové stanice, čističky odpadních vod, rozvodny vysokého napětí nebo kotelny v Česaně a ve Vrchlabí. Tato zařízení ŠKO-ENERGO následně převzala do provozu.

Bateriové úložiště rozšiřujeme o kontejner složený ze 2nd life baterií, tedy již vysloužilých baterií z elektromobilů.

2023

Měníme logo ŠKO-ENERGO a přecházíme na jednodušší 2D vzhled vizuální podoby.

Společně s ČEZ ESCO a Škoda Auto dokončujeme instalaci střešních fotovoltaik na halách mladoboleslavských provozů automobilky. S 5 468 panely dokáží vyrobit až 2,04 GWh bezemisní elektřiny ročně.

Na teplárně po téměř 50 letech fungování demontujeme nejstarší rozvodnu v areálu mladoboleslavského závodu Škoda Auto a nahrazujeme ji novou rozvodnou vysokého napětí.

V Mladé Boleslavi slavíme již 60 let dálkového tepla pro obyvatele města.

Spolupráci s městem Mladá Boleslav stvrzujeme podpisem vzájemného memoranda mezi ŠKO-ENERGO, městem Mladá Boleslav a Odbory KOVO. Společným memorandem potvrzujeme zájem o rozvoj a podporu života ve městě.

2024

S novým rokem zahajujeme odběr větrné energie z parku Melč-Moravice.

Kogenerační jednotky ve Vrchlabí a v Kvasinách připojujeme ke službám výkonové rovnováhy. Obě jednotky společně tvoří blok o výkonu 6 MW. Ve Vrchlabí přebíráme do správy novou rozvodnu vysokého napětí.

Projekt modernizace teplárny v Mladé Boleslavi přechází do fáze realizace a my zahajujeme první stavební práce. Základní kámen modernizované teplárny slavnostně pokládáme v říjnu 2024. Projekt modernizace teplárny realizujeme za finanční podpory Modernizačního fondu Státního fondu životního prostředí České republiky.

2025

K 1. 1. 2025 zásobujeme dálkovým teplem celkem 14 246 mladoboleslavských domácností a jsme spolehlivým dodavatelem tepla nejenom pro město, ale také pro automobilku Škoda Auto, pro kterou zabezpečujeme komplexní energetický management.

Dále rozvíjíme projekty zaměřené na instalaci střešních fotovoltaik a dokončujeme realizaci solárních panelů na našich stanicích pro čištění odpadních vod Z17 a Z25 a také na Úpravně vody Bradlec.

Úspěšně pokračujeme s realizací projektu modernizace teplárny – budujeme velkokapacitní sila na skladování dřevní štěpky, zázemí pro palivové hospodářství a začínáme stavět nový kotel K20.

Jsme na úspěšné a ambiciózní cestě k zajištění energetické soběstačnosti a uhlíkové neutrality nejenom pro naše provozy, ale také pro celou automobilku Škoda Auto.

Historie teplárenství v Mladé Boleslavy

ŠKO-ENERGO je klíčovým dodavatelem ekologicky šetrné a ekonomicky výhodné tepelné energie pro Škoda Auto i celé město Mladá Boleslav.

Content 3
Card 1

Články

Odsud hřála Škodovku pára: Prohlédněte si stoletou teplárnu v srdci Mladé Boleslavi

Content 4

Propojili jsme sponzoring a grantový program s podporou vlastních iniciativ. Díky tomu pomáháme regionu v oblasti sportu, ekologie, kultury a vzdělávání.

Naše finanční prostředky pomáhají zlepšit podmínky pro sportovní a kulturní aktivity mládeže. Snažíme se, aby mládež využívala svůj volný čas smysluplně. Podporujeme mladoboleslavský vrcholový sport – hokej, fotbal i florbal.

Chci vědět více

Věděli jste, že?

Klasická uhelná teplárna z 50. let spotřebovala k výrobě stejného množství tepla téměř dvojnásobek paliva oproti dnešní moderní teplárně.

Content 6

Včas jsme pochopili, co přináší doba, a vložili jsme se do toho aktivněji než jiní. Společně určitě můžeme být hrdí na podnik, spolehlivé výkony, a zejména na týmového ducha a naši práci. Tato hrdost je zároveň naším závazkem.

Jaromír Vorel

Jednatel ŠKO-ENERGO, s.r.o.

Odbornost, silný vztah k profesi, zájem a ochota se systematicky rozvíjet jsou tím, co u svých kolegů oceňuji. Všichni jsou odborníky na svém místě. Jsem pyšný na to, že mohu být součástí kolektivu.

Tomáš Kubín

Jednatel ŠKO-ENERGO, s.r.o.

Jaromír Vorel
Tomáš Kubín

let v energetice